Ponad dwie trzecie Polaków chce robić więcej, aby dbać o planetę i środowisko, ale uniemożliwiają im to rosnące koszty życia. Globalnie podobnej odpowiedzi udzieliło 65% konsumentów.
Badanie na ten temat zrealizował Kantar, który wskazuje, że 97% respondentów jest gotowych podjąć działania, by prowadzić bardziej zrównoważony styl życia, jednak napotykają liczne bariery w podejmowaniu takich inicjatyw. Badani wskazywali przy tym m.in. na wysoki koszt produktów i usług oferowanych z gwarancją ograniczonego negatywnego oddziaływania na społeczeństwo (np. przez wyzysk pracowników czy pracę dzieci) i środowisko (np. przez zanieczyszczanie wody lub ślad węglowy).
Na świecie 13% ludności zupełnie odrzuca postulaty ochrony środowiska oraz walki z nierównościami i wyzyskiem. Z kolei 29% badanych to "aktywni", czyli osoby przekonane, że mogą coś zmienić poprzez swoje działania i uważające, że kwestie społeczne i środowiskowe dotyczą ich osobiście. Tacy respondenci są także skłonni poświęcić więcej czasu i wysiłku, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko. 35% konsumentów to tzw. "rozważający" – ludzie pozbawieni pewności, czy faktycznie mogą coś zmienić poprzez swoje indywidualne wybory. 24% to natomiast "przekonani", czyli konsumenci zgadzający się co do tego, że powinno się aktywnie działać na rzecz środowiska i społeczeństwa, ale niezamierzający zmieniać swoich nawyków.
Globalnie 65% konsumentów chce robić więcej, aby zaradzić problemom planety i środowiska naturalnego, ale przeszkadzają im w tym rosnące koszty życia. Oprócz kosztów główną barierą uniemożliwiającą konsumentom prowadzenie życia w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju jest brak wiedzy na temat proekologicznych alternatyw wykorzystywanych produktów i usług.
Według uczestników badania największymi problemami na drodze zrównoważonego rozwoju w skali globalnej są zanieczyszczenie wody, praca dzieci i wyzysk pracowników. Byli też pytani o skojarzenia z problemami środowiskowymi generowanymi przez przedsiębiorstwa na całym świecie – w tym wypadku wskazywali przede wszystkim na nadmierną ilość opakowań, odpady oraz ślad węglowy.
47% konsumentów zadeklarowało, że przestało kupować określony produkt lub usługę ze względu na ich wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Wśród grupy "aktywnych" odsetek ten wyniósł 87%.
68% badanych oceniło, że produkty korzystniejsze dla środowiska i społeczeństwa są droższe. Takie przekonanie jest powszechne nawet wśród najbardziej zaangażowanych konsumentów – 77% z nich jest zdania, że produkty lepsze dla środowiska i społeczeństwa są droższe, a cena utrudnia im podejmowanie kolejnych kroków dla ochrony planety. 65% respondentów chce robić więcej dla rozwiązania problemów planety i środowiska, ale na przeszkodzie staje im wzrost kosztów życia. Najsilniej zwracają na to uwagę mieszkańcy obu Ameryk.
Jeśli chodzi o Polskę, to ponad dwie trzecie Polaków chce robić coś więcej, aby bardziej dbać o planetę i środowisko, ale rosnące koszty życia im to uniemożliwiają. Czterech na dziesięciu Polaków czuje się ograniczonych ze względu na problemy społeczne, z którymi boryka się na co dzień.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/