W mniejszych firmach praca zdalna w pełnym wymiarze jest popularniejsza niż w największych. W USA w przedsiębiorstwach zatrudniających mniej niż 500 osób pracujący zdalnie to 76% załogi, a w największych – 16%.
– Aż 61% firm na amerykańskim rynku pracy dopuszcza jakąś formę pracy zdalnej – wskazują analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, powołując się na dane Flex Report. Trend ten nie dotyczy jedynie firm technologicznych. Prawie 85% przedsiębiorstw spoza branży IT, które zaczęły działać po 2010 r., oferuje możliwość wyboru miejsca świadczenia pracy. Z kolei w Wielkiej Brytanii 4 mln pracowników zmieniło branżę z powodu braku elastyczności w pracy, w tym możliwości pracy zdalnej, a 2 mln odeszło z pracy w ostatnim roku.
W mniejszych firmach pełna elastyczność pracy jest znacznie bardziej popularna niż w firmach największych, powyżej 25 tys. pracowników. Np. w Stanach Zjednoczonych w firmach zatrudniających mniej niż 500 pracowników pracujący zdalnie lub mogący tak pracować stanowią 76%. Z kolei w największych pełna elastyczność to tylko 16%, ale hybrydowa forma świadczenia pracy to już 59%. Jedynie w firmach zatrudniających między 500 a 5 tys. pracowników najpopularniejszą formą pracy jest praca z biura (39%).
– Badania pokazują, że praca zdalna pięć dni w tygodniu powoduje spadek produktywności od 10% do 20%. Z kolei praca hybrydowa, nawet w formie cztery dni pracy z domu i jeden dzień pracy z biura, nie powoduje spadku produktywności – podkreślają eksperci. Główne przyczyny spadku produktywności to wyzwania związane z komunikacją na odległość, trudności w mentoringu i uczeniu się w miejscu pracy, a także problemy z motywacją pracowników. W niektórych badaniach obserwowany jest wzrost produktywności po wprowadzeniu pracy hybrydowej.
Jak zwracają uwagę analitycy PIE, praca zdalna redukuje koszty biznesowe, przede wszystkim związane z powierzchnią biurową, ale także płace, jeśli firma może korzystać z tańszej siły roboczej w bardziej odległych krajowych i międzynarodowych lokalizacjach. W ich opinii, decydując o strategii na najbliższe trzy lata i dłużej, warto zwrócić uwagę na rosnący trend pracy zdalnej, napędzany dwoma kluczowymi czynnikami. – Po pierwsze, młode firmy częściej korzystają z modelu zdalnego, a w miarę ich wzrostu niektóre z nich staną się średnimi i dużymi przedsiębiorstwami w przyszłości. Po drugie, technologia pracy zdalnej rozwija się w coraz szybszym tempie, co jest efektem rosnącego zainteresowania tym modelem pracy – tłumaczą.
fot. freepik.com
oprac. /kp/