1/3 pracowników na całym świecie w perspektywie roku jest skłonnych do zmiany miejsca pracy. To spadek o 9 p.p. w porównaniu do sytuacji sprzed roku. 57% firm i 47% pracowników wskazuje, że chęć do zmiany zatrudnienia obniża osłabienie gospodarcze.
Czwarta edycja globalnego badania EY "Work Reimagined Survey" została przeprowadzona na grupie 17 050 pracowników i 1575 firm z 25 sektorów rynku i 20 obszarów geograficznych z Europy, obu Ameryk, Azji-Pacyfiku, Bliskiego Wschodu, Indii i Afryki. 34% pytanych pracowników w perspektywie kolejnych 12 miesięcy jest skłonnych do zmiany miejsca zatrudnienia, a główną ich motywację jest poziom wynagrodzenia. Odsetek ten zmalał o 9 p.p. w ciągu roku. Najbardziej skorzy do podjęcia takiej decyzji są pracownicy z sektorów: technologii, mediów i komunikacji (42%) oraz nieruchomości (41%), a najmniej energetyki (29%) i administracji publicznej (28%).
57% przedstawicieli firm zgodziło się ze stwierdzeniem, że osłabienie gospodarcze zmniejsza chęć do zmiany miejsca zatrudnienia. Podobnego zdania jest 47% pracowników.
Jak wskazują autorzy raportu, globalne wyzwania gospodarcze, takie jak walka z inflacją, sprawiają, że biznes odczuwa rosnącą presję na osiąganie dobrych wyników finansowych – zjawisko to odczuwa 61% firm. Zdanie to podziela 47% pracowników. – Różnica wynosząca aż 14 p.p. wskazuje, że zatrudnione osoby oceniają kondycję ich przedsiębiorstw ze znacznie większym optymizmem. Jest to widoczne szczególnie w branży energetycznej, gdzie różnica pomiędzy ocenami organizacji a pracowników wynosi aż 24 p.p. – podkreślają autorzy. Zbliżone wyniki odnotowano w sektorze motoryzacyjnym i administracji publicznej, gdzie różnice wynosiły odpowiednio 21 p.p. i 20 p.p. Najbardziej zbieżne podejście wśród przedsiębiorstw i zatrudnionych w nich osób stwierdzono w branży zaawansowanej produkcji (9 p.p.) i technologii, mediów oraz telekomunikacji TMT (8 p.p.).
Badanie pokazuje też, że 49% pracowników używa lub zacznie używać w ciągu 12 miesięcy rozwiązań opartych o generatywną sztuczną inteligencję. Najwyższy odsetek – 73% – dotyczy sektora TMT, a najniższy – 31% – przedstawicieli administracji publicznej. W przypadku organizacji podobną deklarację składa 84% firm. Branże pozostają te same – dotyczy to 91% firm TMT i 62% tzw. budżetówki. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy przewidują, że sztuczna inteligencja pozytywnie przełoży się na produktywność. Współczynnik net positive, czyli różnica pomiędzy odpowiedziami pozytywnymi i negatywnymi, łącznie dla obu badanych grup wyniósł 33%. Pracodawcy wyżej oceniają pozytywny wpływ AI na produktywność. W przypadku firm współczynnik net positive wyniósł 41%, a wśród pracowników 24%.
fot. freepik.com
oprac. /kp/