29 stycznia obchodzony jest Dzień Walki z Mobbingiem. Z sytuacją o charakterze mobbingowym miało styczność 40% pracowników w Polsce.
Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu, które polegają na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu go. Nie ma określonego katalogu zachowań sprawcy, które zostaną zinterpretowane jako mobbing – każdy mobber działa w sposób indywidualny i może dopuszczać się mobbingu w niespotykanej wcześniej formie. Mobbing może również polegać na kombinacji różnych zachowań sprawcy.
40% polskich pracowników zetknęło się z sytuacją o charakterze mobbingowym – wynika z badania UCE Research i platformy ePsycholodzy. Choć to mniej niż odsetek osób wskazujących na brak takich form przemocy, to jednak wiele osób nie potrafi odróżnić, co można określić jako mobbing, a co nie. – Konsekwencje nieświadomości zjawiska mobbingu w organizacji mogą być ogromne. Po pierwsze, one dotykają przede wszystkim pracowników – to zwiększony poziom stresu, brak motywacji, wypalenie zawodowe, co się przekłada na morale i motywację u wszystkich pracowników w organizacji. Za tym idzie wypalenie zawodowe pracowników, zwiększona rotacja, odchodzenie z pracy, co jest szczególnie ryzykowne w dzisiejszych czasach, kiedy mówi się o zjawisku wielkiej rezygnacji. Na świecie podobno 80% pracowników, specjalistów, ekspertów rozważa odejście z pracy, więc organizacji po prostu nie stać na utratę tak cennych zasobów ludzkich – tłumaczy Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji menedżerskich Altkom Akademii. Druga kwestia to zaburzony wizerunek firmy jako pracodawcy i utrata zaufania wśród pracowników, potencjalnych kandydatów do pracy, ale także klientów i kontrahentów. – Nie mówiąc oczywiście o zagrożeniach prawnych, takich bardzo twardych zagrożeniach, związanych z procesami sądowymi – dodaje ekspertka.
Dziś, 29 stycznia, rozpoczęła się pierwsza ogólnopolska antymobbingowa kampania społeczna. Jej hasło brzmi: "Godność ma swoje imię". Organizatorem jest Dobra Fundacja. – Kampania "Godność ma swoje imię" promuje właściwe postawy w miejscu pracy. Chcemy piętnować każdy przypadek mobbingu, pomagając osobom dotkniętym mobbingiem nagłośnić swoje historie i udzielając im pomocy prawnej. Będziemy budować świadomość wagi problemu oraz sposobów na walkę z nim. Zadaniem kampanii jest rozpoczęcie ogólnonarodowej dyskusji na temat mobbingu i jego skutków, a także dotarcie z działaniami edukacyjnymi do jak najszerszego grona firm i pracowników w Polsce – tłumaczy Kasia Jarymek, fundatorka i prezeska Dobrej Fundacji.
– Najważniejsza jest świadomość pracowników i kadry kierowniczej, czym jest mobbing, jakie negatywne skutki wywołuje dla osoby mobbingowej oraz całej organizacji, a także jak mu zapobiegać – wskazuje prof. Małgorzata Kurzynoga, radca prawny i ekspertka Dobrej Fundacji specjalizująca się w prawie pracy. – Można to osiągnąć tylko przez szkolenia w tym zakresie, które są nieodłącznym elementem właściwej polityki antymobbingowej. Często mobbing jest mylony z dyskryminacją czy molestowaniem. Dochodzi też do nadużywania tego pojęcia – zdarza się, że pracownik oczekiwania kierowane przez pracodawcę w zakresie osiągania określonych wyników traktuje jako mobbing i firma musi się wtedy bronić. Przede wszystkim jednak świadomość pozwala kreować właściwe wzorce zachowań, zapobiegając działaniom niepożądanym. W budowaniu właściwych standardów w zakresie zwalczania mobbingu i tworzenia efektywnego i przyjaznego dla pracowników miejsca pracy równie ważne jest ustanowienie przez pracodawców procedur pozwalających na szybkie ujawnienie i wyeliminowanie przejawów mobbingu – podkreśla ekspertka.
fot. freepik.com
oprac. /kp/