Zaangażowanie pracowników na całym świecie utrzymuje się na dość niskim poziomie, zwłaszcza w Europie i w samej Polsce. Potwierdza to konieczność dogłębnego zrozumienia potrzeb pracowników i wprowadzenia odpowiedniej strategii zarządzania.
Jak tłumaczą autorzy raportu „Zaangażowanie 2023” opartego na badaniach przeprowadzonych na platformie Enpulse, zaangażowanego pracownika nie wyraża się wyłącznie w liczbie przepracowanych godzin. Można je określić jako wypadkową kilku ważnych czynników jak poczucie przynależności, akceptacja wartości firmy i zrozumienie jej celów. Jego motywacja przejawia się nie tylko w wysiłku, ale również innowacyjności, kreatywności i chęci działania. Światowe badania wskazują, że zaangażowanie kadry przyczynia się do sukcesu organizacji, wpływa na produktywność i zmniejsza rotację w zespole.
Z raportu wynika, że ogólny wskaźnik zaangażowania w 2023 r. wyniósł 65%, czyli tyle samo, co w poprzednim roku. Według przyjętej metodologii Enpulse o zaangażowanych pracownikach można mówić, jeśli wartość wskaźnika przekracza 70%. Ogólny wynik badania oznacza więc, że ankietowani należą do grupy pracowników włączonych. Cechuje ja ograniczona identyfikacja z przedsiębiorstwem, brak poczucia silnego przywiązania i rzadkość podejmowania inicjatywy na jej rzecz. – Jest to grupa zadowolona z pracy, ale nieszczególnie zmotywowana do działania – wskazują autorzy. Jeśli chodzi o trzy wymiary zaangażowania, najwyższy wynik osiągnął wymiar racjonalny (66%), kolejny był motywacyjny (65%) i emocjonalny (64%).
Odsetek pracowników zaangażowanych wyniósł 46%, co oznacza wzrost o 4 p.p. w ciągu roku i najwyższy wynik ze wszystkich edycji badania. – Musimy mimo to pamiętać, że to ci pracownicy są najbardziej zagrożeni wypaleniem zawodowym. Badania przeprowadzone przez Yale University Center for Emotional Intelligence na grupie tysiąca pracowników wykazały, że u osób zaangażowanych w pracę jest też jedno z najwyższych prawdopodobieństw odejścia z pracy w porównaniu z pozostałymi grupami – komentuje Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse.
Odsetek pracowników niezaangażowanych wzrósł z 12% w 2022 r. do 14% w 2023 r., z kolei osób rozczarowanych zmniejszył się o 4 p.p., osiągając poziom 19%. Co czwarty ankietowany nie wyraził opinii na temat dumy z miejsca pracy ani preferencji w rekomendacji produktów i usług firmy, natomiast aż 81% respondentów wyraziło chęć pracy w firmie, która stawia na ich rozwój.
36% respondentów uznaje pracę za źródło nadmiernego stresu, a dla kolejnych 29% jest to kwestia, na którą nie wyrazili swojej opinii. – To w obliczu coraz większej liczby zwolnień lekarskich wydawanych z powodów psychicznych stanowi ogromne niebezpieczeństwo również dla pracodawców, którzy mogą borykać się z jeszcze większą trudnością w dostępności pracowników. Warto zwrócić uwagę, że jedynie połowa respondentów zgadza się, że awans w ich firmie opiera się na jasnych i obiektywnych kryteriach. To zatrważające, szczególnie w kontekście obowiązujących regulacji prawnych i dążenia do zapewnienia równych szans w organizacjach. Wygląda na to, że zabiegi w obszarach CSR czy ESG są w dużej mierze „na papierze”, a nie w faktycznych działaniach – zwracają uwagę autorzy raportu. Ponadto tylko 50% respondentów uważa, że są doceniani przez przełożonych.
fot. freepik.com
oprac. /kp/