• +48 502 21 31 22

Proces rekrutacyjny emocjonalnym wyzwaniem dla kandydatów

Kandydaci doceniają każdą formę informacji zwrotnej, nawet negatywną.

Proces rekrutacyjny emocjonalnym wyzwaniem dla kandydatów

Prawie połowa Polaków w czasie procesu rekrutacyjnego odczuwa stres, a najtrudniejszym momentem jest dla nich oczekiwanie na informację zwrotną po wysłaniu CV. Większość chce jak najszybciej dowiedzieć się, czy mają szansę w danej rekrutacji.

Proces rekrutacji do nowej pracy to dla Polaków emocjonalny rollercoaster, a stres, nadzieja i niepewność to emocje, które w największym stopniu towarzyszą im na każdym jego etapie – wynika z badania Pracuj.pl. Najczęściej badani odczuwają stres – wskazało tak 49% z nich. Kolejne są: nadzieja (44%), niepewność (39%), ciekawość (38%) i optymizm (25%). Jeszcze częściej stres (56%) i bezradność (13%) odczuwają osoby niemające obecnie zatrudnienia.

– W obliczu emocji, jakie kandydaci odczuwają podczas rekrutacji, pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prowadzenie tych procesów z najwyższym poziomem uwagi i szacunku. Stres i niepewność towarzyszące kandydatom mogą wpływać na ich zachowanie i wyniki, dlatego istotne jest, aby pracodawcy tworzyli środowisko rekrutacyjne, które minimalizuje te negatywne emocje. Dbałość o empatyczne podejście oraz klarowność komunikacji może nie tylko poprawić doświadczenie kandydatów, ale również zwiększyć szanse na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pracodawcy, którzy traktują proces rekrutacji w ten sposób, budują pozytywny wizerunek firmy, co w dłuższej perspektywie przyczynia się do lojalności i zaangażowania nowych pracowników – radzi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Najgorszym etapem jest rozmowa rekrutacyjna – ponad 6 na 10 pytanych wskazało ten moment jako jeden z najtrudniejszych, a 1/3 – jako zdecydowanie najtrudniejszy. Najrzadziej też rozmowa rekrutacyjna była wymieniana jako najłatwiejszy etap procesu rekrutacyjnego. Powodem jest towarzyszący jej stres i konieczność dokonania pozytywnego pierwszego wrażenia. Po 38% respondentów jako najtrudniejszy moment wskazało oczekiwanie na informację zwrotną od pracodawcy po wysłaniu CV oraz oczekiwanie na decyzję o ewentualnym zatrudnieniu. Obarczone jest to ryzykiem negatywnego rozpatrzenia kandydatury, a dyskomfort psychiczny wynika przede wszystkim z poczucia niepewności i lęku. Podobne emocje towarzyszą oczekiwaniu na ostateczne rozstrzygnięcie procesu rekrutacyjnego.

– Dla wielu kandydatów oczekiwanie na decyzje rekrutacyjne jest jednym z najtrudniejszych momentów podczas poszukiwania nowej pracy. Czas, jaki mija od momentu złożenia CV do otrzymania informacji zwrotnej, a następnie od rozmowy kwalifikacyjnej do decyzji o potencjalnym zatrudnieniu, może być pełen niepewności i napięcia. Dlatego niezwykle istotne jest, by pracodawcy zdawali sobie sprawę z tego, jak ważna jest transparentność i komunikacja w tym okresie. Regularne informowanie kandydatów o statusie ich aplikacji oraz jasno określone terminy mogą znacząco zredukować poziom stresu i poprawić ogólne doświadczenie rekrutacyjne. Taka dbałość o cały proces wpływa także na wizerunek samej organizacji, co docelowo może poprawić jakość rekrutacji w przyszłości, a także sprzyjać retencji – podkreśla Alina Michałek, ekspertka ds. rekrutacji w Pracuj.pl.

Kandydaci doceniają każdą formę informacji zwrotnej, nawet negatywną. Aż 82% badanych oczekuje jak najszybszej odpowiedzi na swoją aplikację, a 80% preferuje otrzymać informację o odrzuceniu niż pozostawać w niepewności. Dodatkowo 77% deklaruje, że informacja o odrzuceniu CV pozwala im ruszyć dalej i aplikować na kolejne oferty. To pokazuje, jak ważne jest dla kandydatów poczucie szacunku i transparentności ze strony rekruterów. Regularna informacja zwrotna nie tylko zmniejsza stres, ale także buduje pozytywny wizerunek firmy i ułatwia pozyskiwanie najlepszych talentów.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka