• +48 502 21 31 22

Dobry menedżer oczami Polaków: wsparcie, humor i pozytywne nastawienie

Ponad połowa pytanych pracowników uważa, że ma świetnego szefa.

Dobry menedżer oczami Polaków: wsparcie, humor i pozytywne nastawienie

Bycie menedżerem nigdy nie było tak dostępne jak dziś — stanowiska kierownicze nie są już domeną osób z wieloletnim doświadczeniem w jednej firmie. Jednak tylko nieliczni potrafią stać się liderami, którzy naprawdę inspirują swoich pracowników. Co sprawia, że uznają oni przełożonego za dobrego szefa? Jak postrzegają swoich menedżerów i jakie cechy cenią w nich najbardziej?

53,02% Polaków uważa, że ma świetnego szefa – wynika z badania LiveCareer. Pozytywne opinie częściej wyrażają kobiety (58%) niż mężczyźni (44%). Jedynie 17% badanych deklaruje, że ich przełożony nie spełnia oczekiwań. Najbardziej zadowoleni ze swoich kierowników są pracownicy z doświadczeniem od 2 do 5 lat (63% pozytywnych odpowiedzi). Najmniej – osoby zatrudnione w średnich firmach (50–250 osób), gdzie aż co piąty pracownik ocenia swojego menedżera negatywnie.

Z badań Officevibe wynika, że 98% osób traci motywację, gdy szef nie zapewnia im wystarczającej informacji zwrotnej. Jakiego feedbacku oczekują pracownicy? 57% respondentów uważa, że powinien być zrównoważony, zawierając zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty. 35,8% preferuje pochwały, a tylko 7,2% oczekuje głównie krytyki. Potrzeba wyważonej opinii przeważa zarówno u najmłodszych, jak i najstarszych pracowników. Jak jednak pokazuje badanie, duża część polskich menedżerów opanowała tę trudną sztukę – 49,87% pytanych jest zadowolona z tego, w jaki sposób otrzymuje informację zwrotną od swoich przełożonych. Jednocześnie widać, że oczekiwania rosną wraz z doświadczeniem. Wśród osób z najdłuższym stażem (16 lat lub więcej) co czwarty ankietowany wyraził niezadowolenie z otrzymywanego feedbacku.

A jakie cechy ma dobry kierownik? Polacy najbardziej cenią w przełożonych umiejętności miękkie i pozytywne cechy charakteru. Wśród dziesięciu najważniejszych znalazły się m.in. uczciwość, wspieranie członków zespołu, wiarygodność, pozytywne nastawienie i poczucie humoru. Co ciekawe, wiedza branżowa nie jest uważana za najważniejszy atrybut dobrego menedżera. Jednocześnie najczęściej wskazywanymi brakami u menedżerów są poczucie humoru, wspieranie zespołu i pozytywne nastawienie. Co istotne, poczucie humoru uznawane jest nie tylko za miły dodatek, lecz także narzędzie zmniejszające stres w pracy. Psychologowie podkreślają, że pozwala ono rozładować napięcie i poprawia atmosferę w zespole.

Polacy zdecydowanie wolą menedżerów, którzy koncentrują się na mocnych stronach pracowników (65,2% wskazań). Tylko 34,8% badanych uważa, że szef powinien przede wszystkim korygować słabości. Ponadto 70% respondentów oczekuje, że kierownik będzie dokładnie analizował problemy zespołu, a 64% chce, by szczegółowo wyjaśniał cele i zadania. Jednocześnie tylko 40% badanych uważa, że przełożony powinien rozmawiać z pracownikami także o sprawach pozazawodowych. Większość (75,3%) zgadza się, że dobry menedżer powinien brać pod uwagę zdanie pracowników, nawet jeśli różni się ono od jego własnego. Co więcej, 60% osób jest zadowolonych z poziomu autonomii, jaką daje im szef.

Dobry menedżer w oczach Polaków to nie tylko kompetentny fachowiec, ale przede wszystkim wspierający lider, który potrafi docenić, wyważyć krytykę i zaoferować niezbędną autonomię. To osoba, która ma poczucie humoru, pozytywne nastawienie i która widzi nie tylko pracowników, ale przede wszystkim ludzi.

fot. unsplash.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka