
W pierwszy piątek marca obchodzony jest Dzień Doceniania Pracownika. Employee Appreciation Day został zapoczątkowany w 1995 r. w Stanach Zjednoczonych przez Boba Nelsona, eksperta w dziedzinie motywacji, autora książki "1001 sposobów na nagradzanie pracowników". Na podstawie swoich badań podkreślał on, jak ważne jest docenianie pracowników dla ich motywacji i efektywności.
Docenianie pracowników pozytywnie wpływa na ich motywację, zwiększa satysfakcję z pracy i poprawia atmosferę w zespole. Pracownicy, którzy czują się zauważeni i docenieni, są bardziej lojalni wobec firmy i chętniej angażują się w swoje obowiązki. Choć przekłada się to na lepsze wyniki przedsiębiorstw i mniejszą rotację kadr, wciąż wiele z nich nie podejmuje wystarczających działań w tym zakresie. – Zaangażowanie to dobre relacje, dobra komunikacja, to zadowoleni klienci i wyższe zyski firmy. Szacuje się, że jeśli ma się wysoko zaangażowany zespół, to zyski mogą być wyższe nawet o 22–24%, ale strata w wyniku braku zaangażowania to aż 34% wysokości rocznego wynagrodzenia pracownika. Tak że warto się zastanowić nad tym, co robić, żeby angażować pracowników – podkreśla Magda Pietkiewicz, właściciela platformy Enpulse.
Jednym ze sposobów na docenie są benefity. Ubiegłoroczny "Barometr Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service pokazał, że firmy, które dotychczas oferowały dodatki do wynagrodzenia w postaci paczek na święta, prywatnej opieki medycznej lub karty sportowej, muszą się zmierzyć ze zmianą nastrojów wśród pracowników, a Polacy zmęczeni zmianami kosztów życia wywołanymi przez inflację wolą pieniądze. Wśród zapytanych pracowników 62% preferuje podwyżkę, 56% chciałoby premii, a 31% dofinansowania dojazdów do pracy. Duża część respondentów zadowolona byłaby również z czterodniowego tygodnia pracy (30%), darmowych posiłków w firmie (28%) i pracy zdalnej 2-3 razy w tygodniu (18%).
Magda Pietkiewicz zwraca jednak uwagę, że benefity płacowe i pozapłacowe to niejedyne motywatory, których potrzebują pracownicy. – Pracownicy bardzo potrzebują sprawczości, ale nie na poziomie zarządzania całą firmą, bo nie każdy chce brać odpowiedzialność za duże procesy czy duże pieniądze. Oni chcą mieć wpływ na to, w jaki sposób pracują, chcą być wysłuchani. Kiedy mamy sprawczość, kiedy mamy kontrolę nad tym, co robimy, jak wygląda nasza praca, to czujemy się bardziej pewni siebie, a tym samym obniżamy stres i możemy być bardziej kreatywni i innowacyjni. Pracownicy mówią nam też o tym, że chcą być doceniani, chcą, żeby ktoś zauważył, że dobrze pracują – podsumowuje ekspertka.
Potwierdza to raport Koalicji Bezpieczni w Pracy. – Jednym z najważniejszych wniosków z raportu jest niedostosowanie działań wellbeingowych pracodawców do potrzeb pracowników. Pracodawcy wprowadzają często bardzo angażujące i kosztowne działania mające na celu obniżenie poziomu stresu i poprawę dobrostanu pracowników. Okazuje się, że z perspektywy pracownika docenianie przez pracodawcę jest najbardziej cenionym działaniem wellbeingowym, jakie może zostać wprowadzone w firmie. To jednocześnie najtańsze narzędzie i teoretycznie najprostsze do zastosowania, ale wymaga określonych kompetencji od managerów – wskazuje Elżbieta Rogowska, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy.
Dzień Doceniania Pracownika to okazja, by wzmocnić relacje w firmie i podkreślić, jak ważni są ludzie, którzy ją tworzą. Warto jednak pamiętać, że docenianie pracowników powinno być praktyką stosowaną nie tylko raz w roku, ale na co dzień.
fot. freepik.com
oprac. /kp/