
Tradycyjne modele organizacji pracy coraz częściej ustępują miejsca nowym podejściom, które odpowiadają na dynamiczne zmiany na rynku pracy. Jednym z najbardziej oczekiwanych benefitów dla pracowników i narzędziem przyciągania talentów dla firm stała się elastyczność. Równie istotne jest wykorzystanie innowacyjnych technologii, co jednak wymaga ciągłego podnoszenia kompetencji zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców.
Oczekiwania pracowników ewoluowały, a pandemia przyspieszyła te zmiany, wyznaczając nowe standardy. "Raport płacowy 2025" Hays wskazuje, że elastyczna praca jest drugim najbardziej pożądanym benefitem, na którą wskazało 32% respondentów, zaraz za rozszerzonym pakietem opieki medycznej. 41% badanych preferuje model z samodzielnym decydowaniem o miejscu pracy. Z kolei "Randstad Workmonitor 2025" ujawnia, że w Polsce co trzeci ankietowany zrezygnował z pracy z powodu braku elastyczności.
Liliana Strupp z Polskiego Forum HR tłumaczy, że "w niepewnych czasach, które wymagają elastyczności, nie należy przeciwstawiać tych pojęć pojęciu stabilności zatrudnienia oczekiwanemu przez pewne grupy społeczne". – Natomiast również oczekiwaniem zasadnym jest elastyczność rynku pracy oraz odpowiedź na potrzeby rynku, na potrzeby pracodawców, pracowników, kandydatów do pracy, więc musimy być przede wszystkim adekwatni. Tam, gdzie rynek powinien być elastyczny, powinien być elastyczny, a tam, gdzie rynek musi być stabilny, ze względu na potrzeby grup społecznych, dobrze, żeby był stabilny – wskazuje ekspertka. Dodaje, że z tego powodu rośnie rola agencji zatrudnienia, które oferują firmom takie elastyczne rozwiązania jak praca tymczasowa czy outsourcing. – Te rozwiązania na pewno muszą znaleźć swoje zapotrzebowanie na rynku pracy i znajdują je w coraz większym zakresie, dlatego że rynek pracy wymaga elastyczności. I my jako agencje zatrudnienia jesteśmy odpowiedzią na ten komplementarny element rynku pracy, jakim jest elastyczność zatrudnienia – podkreśla Liliana Strupp.
Zmiany na rynku pracy generują nowe wyzwania zarówno dla przedsiębiorstw, jak i ich pracowników. Utrzymanie konkurencyjności obliguje firmy do inwestowania w przekwalifikowanie (reskilling) i podnoszenie kwalifikacji (upskilling) swoich zespołów. Dane z raportu ManpowerGroup sugerują, że rozwój kompetencji (planowany przez 28% organizacji) i wdrażanie elastycznych form zatrudnienia (22%) stanowią kluczowe strategie adaptacyjne. Jednocześnie pracownicy muszą wykazać gotowość do permanentnego rozwoju swoich umiejętności, aby sprostać ewoluującym oczekiwaniom rynku. W tej transformacji niezwykle istotną rolę odgrywa postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji. Liliana Strupp podkreśla, że AI otwiera przed firmami nowe perspektywy, szczególnie w kontekście upowszechnienia pracy zdalnej i środowisk online – pod warunkiem umiejętnego wykorzystania tych technologii.
"Future of Jobs Report 2025" Światowego Forum Ekonomicznego prognozuje, że w latach 2025–2030 60% organizacji wdroży generatywną AI do kluczowych procesów biznesowych. Blisko 70% firm planuje zatrudniać specjalistów od AI, a 62% zamierza zwiększyć rekrutację osób potrafiących z nią efektywnie współpracować. Natomiast raport Hays Poland "Raport płacowy 2025" pokazuje, że już 46% pracowników korzysta z rozwiązań opartych na AI, a 66% przedsiębiorstw aktywnie zachęca zespoły do ich wdrażania.
W dynamicznym środowisku pracy kluczową rolę w zarządzaniu rozproszoną organizacją i kompetencjami pracowników odgrywają działy HR. Raport Future 2025 wskazuje na utrzymanie talentów i wewnętrzną mobilność jako priorytetowe elementy strategii HR, a firmy muszą tworzyć ścieżki rozwoju umożliwiające pracownikom zdobywanie nowych umiejętności i awansowanie. Z raportu Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że 85% firm zamierza inwestować w rozwój umiejętności pracowników, a połowa z nich planuje programy przekwalifikowania. 77% dużych przedsiębiorstw zamierza w latach 2025–2030 inwestować w przekwalifikowanie i rozwój umiejętności, aby dostosować się do współpracy z nowymi technologiami. Przyszłość pracy wymaga od firm i pracowników ciągłej adaptacji i inwestycji w kompetencje, by sprostać wyzwaniom ery elastyczności i sztucznej inteligencji.
fot. freepik.com
oprac. /kp/